Theaterprojecten

Leonie combineert in haar voorstellingen haar passies voor maatschappijvraagstukken en voor theater. Onderscheidend is haar achtergrond: ze gebruikt graag haar eerdere studie en ervaringen in de politiek om haar voorstellingen maatschappelijk relevant en actueel te maken. Haar werk is kritisch en reflecteert op hoe we met elkaar samenleven. Ze vertaalt grote onderwerpen zoals rechtvaardigheid, samenlevingsvormen en macht, naar persoonlijke verhalen, naar personages waar je je als publiek in herkent. En ze laat je toe in iemands gedachten. Hoe voelt het om macht te hebben? Waarom zou je iemand bewust onrecht aandoen?

Binnenkort komt hier meer informatie te staan over haar voorstelling die op Amsterdam Fringe Festival zal staan. Zie alvast: https://amsterdamfringefestival.nl/programma/i-win-you-lose/


Lees hieronder meer over haar eerdere theaterprojecten.

BACKSPACE

Voor het zeecontainerprogramma van Over het IJ 2021 schreef en regisseerde Leonie de monoloog BACKSPACE.

Er komen twee lichten mijn kant op
Het lijken de partylampen wel
Als in een reflex doe ik mijn ogen dicht

Na een fantastische stapavond fietst Thijs de gracht in en verdrinkt. Groen, blauw, rood. Witte flitsen. Waar denk je aan in de luttele seconden tussen leven en dood? Beklim onze stellage, toren uit boven het festival en ontferm je over iemands laatste minuten. Als jij de tijd terug zou kunnen draaien, wat zou je dan anders doen? BACKSPACE is een visuele monoloog en een ode aan het leven.

Leonie Kuhlmann studeerde af als bestuurskundige (2015) en daarna als docerend theatermaker (2020). Leonie maakt ritmische, beeldende teksttoneelvoorstellingen en laat haar publiek met haar personages meevoelen. Ze werkt graag interdisciplinair: voor deze voorstelling werkt ze samen met acteur en medemaker Jurriën Trappel.

#Antigone – een moderne bewerking

Voor haar afstudeervoorstelling schreef ze een geheel eigen en moderne tekst, gebaseerd op de klassieker Antigone. Door Corona heeft haar voorstelling niet kunnen spelen. Ze was geselecteerd voor de Entreeprijs van Theaterfestival Boulevard.

“Je wordt een icoon, zij die tegen onrechtvaardigheid vecht.”

Onder regie van Leonie Kuhlmann brengen twaalf studenten van Studenten Toneelvereniging Amsterdam (STA!) een moderne bewerking van de klassieker Antigone. Broer en zus staan lijnrecht tegenover elkaar en het hele land kijkt mee. Stap voor stap raken ze verstrikt in een spel waar niemand de precieze regels van kent. 

Wanneer Creon, in deze bewerking Antigone’s broer, net verkozen is tot jongste politiek leider ooit, doet hij er alles aan een goede politicus te zijn. Als uitgerekend Antigone tegen zijn wet ingaat, dwingt hun omgeving ze publiekelijk stelling te nemen en staat Creon voor een onmogelijke keuze. De vriendinnen van Antigone, afgestudeerd in de media, maken van Antigone een mediahit.
Creon’s factie communiceert op hun beurt alles wat ze doen direct met het volk via video’s op twitter, en hanteert bovendien een ‘zero tolerance beleid’: ‘geen waarschuwingen, direct straffen’. Hoe meer bekendheid hun conflict krijgt, hoe meer ze zich klemgezet voelen. Door het systeem, door de bemoeienis, maar bovenal door zichzelf.

#Antigone kruipt onder je huid, laat je de eenzaamheid voelen van hen die hun nek uitsteken. Van hen die alles op alles zetten om het goede te doen, en daarbij meer verliezen dan hun lief is.

Regie en tekst: Leonie Kuhlmann
Regieassistent: Tessa Scholten
Lichtontwerp: Leonie Kuhlmann en Anouk Lagerweij
Fotografie voorstelling: Tessa Spaaij
Video’s en promotie: Flip van Wijk
Productie: Tessa Scholten, Pelle Nelissen
Kostuums: Floortje Evelein.

Het Proces – een eigentijdse bewerking (2019)

“Het is vaak beter geketend dan vrij te zijn.”

Studenten Toneelvereniging Amsterdam (STA!) speelt ‘Het Proces’, een levendige, tragikomische voorstelling met een vleugje absurdisme. 

Poster: Flip van Wijk
Foto: Suzanne Wansink

Onder regie van Leonie Kuhlmann brengen dertien studenten een moderne versie van het verhaal van Franz Kafka. Josef K., student filosofie, wordt op een ochtend gearresteerd. Maar waarom? Nog voor hij zich goed en wel heeft kunnen verweren, lijkt het digitale oordeel al te zijn geveld. Wat betekent vrijheid in een wereld waarin men niet verder leest dan de headlines? En wat doe je, wanneer je de enige normale in een bizarre wereld denkt te zijn?

In zijn zoektocht naar antwoorden lijkt niemand hem verder te helpen. Een beklemmende, ritmische voorstelling waarin je oordeelsvermogen op de proef wordt gesteld.

Foto’s: Wouter van de Goor en Leonie Kuhlmann

The Darling Collection – Zuid Afrika (2018)

Met zeven studenten van verschillende disciplines van Fontys Faculteit van de Kunsten reisde ze zes weken af naar Darling (Zuid-Afrika), waar ze vijf performances maakte over de verhalen van inwoners uit het dorp. Alle performances werden gepresenteerd op een driedaags festival. Een fantastische ervaring! Lees hieronder over drie van haar performances.

Roodkapje en de Verleidelijke Wolf

In deze versie is de wolf een soepele verkoper, die Roodkapje een smartphone cadeau doet. Zijn plan werkt: ze zit zo in haar telefoon verdiept dat ze niet doorheeft dat hij voor haar neus haar oma opensnijdt…

Mothers Touch

In Mothers Touch, een muzikale een beeldende performance, lieten we zien hoe sterk moeder-dochterband is. Met tweestemmig akoestische zang, gecombineerd met dans.

Dit hoop ek vir jou

Een performance waarin een radeloze moeder, omringt door indringende portretten van haar zoon, alles uitspreekt wat ze haar zoon toewenst. Ze is zijn grip op hem verloren: hij leeft op straat en is in de ban van drugs. Maar hij heeft één droom: rapper worden.

Foto’s: Lennart Creutzburg, Maaike de Haard, Sidney Marte & Leonie Kuhlmann